Hujan Melankoli

I was told by a friend,my Bahasa adalah indah bagaikan bunga raya yang mekar selepas hujan di pagi hari.

Mungkin terdapat unsur menokok tambah bagaikan masuk bakul sayur angkat sendiri, tetapi hakikatnya ibu pasti berbangga dengan pencapaian saya.

Pernah satu ketika dahulu ketika ibu menjadi guru kelas dan mengajar subjek bahasa ibunda, saya selalu diperlekehkan kerana penguasaan yang lemah.

Jika hendak diimbas kembali, ibu pernah menyuruh saya mewakili kelas di dalam kuiz bahasa! Kalau saat itu saya dah baligh sudah tentu dah terpancut stim. Tetapi apakan daya, kesoronokan itu hanya dapat diumpamakan seperti orang Inggeris kata, “eager beaver”.

Dipendekkan cerita, persembahan saya sangat hambar dan saya lihat ibu menutup muka sendiri setiap kali mendengar jawapan saya yang memperlihatkan kejahilan saya seperti beruk bercakap bahasa manusia.

Jurukuiz: Dimanakah terletaknya Zoo Negara?
Saya: Australia
Penonton: Hahahaha.Anak siapa yang sungguh kasihan ini?
(Demi Tuhan saya tak tahu kenapa jawapan saya begitu)

Walaubagaimanapun, banyak telah terjadi selepas insiden trauma yang berlaku di darjah satu.

Saya sudah melupakannya tetapi setiap kali hari hujan, memori sebegini datang kembali menghantui seorang insan. Mungkinkah itu dipanggil hujan melankoli?

Well I call it sweet memories with mummy…

Posted with WordPress for BlackBerry.

Leave a Reply

